Køkken & madordning

Sammen skaber vi et sanseligt miljø, en sjæl og en madkultur

Madordning

Køkkenet med afsæt i vores værdier

Vi udlever vores værdier om sundhed dagligt ved, at alle børn og lærere spiser sammen i frokostpausen. Maden er ernæringsrigtig, hjemmelavet, smagfuld og varieret, med vægt på at en stor del er økologisk – og tilberedt af en rigtig kok med årelang erfaring fra både de bedste restauranter og andre madordninger på skoler. Det, vi lægger stor vægt på, er, at vi sammen skaber et sanseligt miljø, en sjæl og en madkultur, hvor køkkenet er et levende rum på skolen. Hvor der hver dag dufter af nybagt brød, og al den dejlige hjemmelavede mad, vi laver. Økologi og kærligheden til maden er en stor del af vores hverdag, ligesom sund mad og sund fornuft er en grundlæggende holdning.

Børnene er med

Vores børn er med i køkkenet som en del af deres undervisning. Børnene erfarer en jordnær tilgang til mad, og ved selv at være med øges deres kendskab til forskellige råvarer betydeligt – også til knoldselleri og romanescokål.
Det er sjovt at lave mad, og madglæden har vi med os igennem hele livet. Det betyder, at vores daglige arbejde i køkkenet med børnene også er et pædagogisk dannelsesprojekt. Her inviteres børnene til at tage ansvar og ejerskab for den mad, vi sammen laver, eftersom den skal serveres for alle de andre på vores skole. Stolthed over at andre spiser den mad, børnene selv har lavet!

Mad er ikke bare mad

I vores hverdag går vi efter at skabe en bevidsthed hos børnene. En bevidsthed om de valg vi alle tager i forhold til vores mad, og de kompetencer vi tilegner os for at lave god mad fra grunden. Som en naturlig del af arbejdet gør vi meget ud af god hygiejne og bordskik – og så gør det heller ikke noget, at det er slut med madpakker!